Martien de Vries werkt voor de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) voor de periode van een jaar, op basis van detachering, bij het team Gegevensbeheer. Hij vertelt over zijn ervaringen tot nu toe.

Even voorstellen

‘Ik ben Martien de Vries, 34 jaar. Ik ben in dienst bij de gemeente Amsterdam als Specialistisch medewerker Burgerlijke Stand en Immigratie. Bij de gemeente hield ik me bijvoorbeeld bezig met het verstrekken van uittreksels uit de BRP (Basisregistratie Personen) en de Burgerlijke Stand en het opmaken van aktes. Bij de gemeente is iedere dag een verrassing, je weet nooit wat je te wachten staat. Het ene moment ben je bezig met een eerste inschrijving en het volgende moment ben je druk in de weer met het regelen van een spoedhuwelijk. Juist het snelle schakelen maakt dit werk leuk en bijzonder.

Omdat het vakgebied zoveel te bieden heeft, ben ik nog lang niet uitgekeken. Toch begon er iets te kriebelen. Ik wilde mijn kennis die ik bij de gemeente heb opgedaan, verder uitbreiden. Toen kreeg ik de kans om bij RvIG te komen op basis van detachering. Nu werk ik hier sinds januari 2018. Het team Gegevensbeheer, waarvan ik deel uitmaak, houdt zich bezig met het dagelijks beheer van de gegevens in GBA-V, PIVA-V, BVBSN, Reisdocumenten en RPS. Binnen het team zijn mensen stuk voor stuk gepassioneerd bezig met hun werk.’

Wat doet het team Gegevensbeheer en wat houden jouw werkzaamheden in?

‘Op dit moment word ik ingewerkt in de verschillende gebieden waar het team zich mee bezighoudt. Wanneer een gemeente mutaties heeft doorgevoerd in de BRP, wordt daarvan een (elektronisch) bericht verzonden. Een van onze belangrijkste taken is, het controleren en behandelen van deze berichten. Eventuele fouten worden teruggekoppeld aan gemeenten. Gemeenten voeren vervolgens de correcties door in hun systemen. Zo wordt voorkomen dat afnemers verkeerde gegevens ontvangen. Overigens wordt het overgrote deel van de mutaties automatisch verwerkt. Alleen bij inconsistenties vindt een extra – handmatige – controle plaats.  

Een belangrijk onderdeel van het werk is bijvoorbeeld het monitoren van dubbelopnemingen. Dit houdt in, kort gezegd, dat iemand 2x is ingeschreven in de BRP. Gegevensbeheer informeert de betreffende gemeente(n) dan dat sprake is van een mogelijke dubbelopneming. Als de gemeente daarom vraagt, adviseert Gegevensbeheer welke procedure ze moeten gebruiken om dit te corrigeren.’

'De collega’s zijn heel betrokken. Het moet kloppen, het moet goed zijn.'

Wat is je indruk tot nu toe?

‘Goed! De collega’s nemen je direct op in het team, ik voelde me erg welkom. De collega’s beschikken over heel wat kennis en delen die ook graag. Iedereen heeft zo zijn specialisme, en daar staan ze ook echt voor.’

Wat heb je tot nu toe opgestoken in je nieuwe baan?

‘Bij de gemeente ben je gefocust op klantcontact. Ik heb in de loop van de jaren heel wat aktes ingevoerd in de BRP. Nu kijk ik vanaf de andere kant. Het is interessant om te zien dat niet alle mutaties van gemeenten zomaar 1 op 1 verwerkt worden in de GBA-V. Aan ons de taak om te beoordelen of de mutaties in de BRP doorgevoerd kunnen worden naar de GBA-V.

Het leukste vind ik de diversiteit van het werk en dat iedereen bereid is te helpen. De collega’s zijn heel betrokken. Het moet kloppen, het moet goed zijn. Van tevoren wist ik niet of een functie in de backoffice wel iets voor mij was. Ik ben gewend om veel direct contact met klanten te hebben en doe dat graag. Toch mis ik het niet. Ik had niet verwacht dat ik het zó leuk zou vinden!’

'Ik had niet verwacht dat ik het zó leuk zou vinden!'

Meer weten?

RvIG staat altijd open voor samenwerking en uitwisseling van kennis. Ben je ook geïnteresseerd in detachering bij ons? Neem contact op via ons Contactcentrum: telefoonnummer 088 900 1000 (lokaal tarief) of via e-mail: info@rvig.nl.