De gemeente Goes is als eerste gemeente compleet overgegaan op het afnemen van alle RvIG-dienstverlening via Diginetwerk. Als laatste mijlpaal is op 20 november 2018 het aanvraagproces voor Reisdocumenten via Diginetwerk aangesloten.

In dit artikel vertelt Leen Bot, adjunct-hoofd Publiekszaken  van de gemeente Goes, over de ervaringen met de overstap naar Diginetwerk. Leen werkt al bijna 42 jaar in het vakgebied Burgerzaken. Sinds begin 1993 werkt hij bij de gemeente Goes.

Foto: Links Monique van der Veer, Service Level Manager bij RvIG. Midden: Leen Bot. Rechts: Dianne van der Krogt, functioneel beheerder bij RvIG.

Keuze voor de overstap

'We hebben gekozen voor een overstap op Diginetwerk om verschillende redenen. De gemeente Goes heeft een gemeenschappelijke ICT-afdeling met de 4 andere Bevelandse gemeenten (Kapelle, Borssele, Reimerswaal en Noord-Beveland). Tijdens de vorming van deze gemeenschappelijke afdeling werd bekeken of er ook andere opties waren dan Gemnet. Wat verder meespeelde in de keuze voor Diginetwerk waren de kosten en de bandbreedte. En we verwachten minder problemen met de snelheid van de applicaties. Tot slot hadden we voor RNI een aparte Gemnet-aansluiting nodig. En binnen Diginetwerk kun je met 1 aansluiting volstaan, dus inclusief RNI. Daarom hebben we contact opgenomen met RvIG en is het balletje gaan rollen. Het bevalt ons prima. Doordat de bandbreedte nu groter is, verwachten we minder risico te lopen op storingen dan destijds met de Gemnet-verbinding.'

Omschakelen

'In het begin hadden we vooral voor het RNI-systeem het nodige uitzoekwerk, omdat er in de RNI-applicatie een heleboel dingen aangepast moesten worden. Voor de omschakeling van het Reisdocumenten-systeem waren 2 pogingen nodig, dat is eigenlijk vlekkeloos verlopen. Onze netwerkbeheerder had ook al de nodige ervaring opgedaan met RNI, dat scheelt. Hij heeft vervolgens ook andere gemeenten kunnen helpen die vragen hadden.'

Delen werkplek

'Het werken met RNI is nu, met de nieuwe toegangslaag, eenvoudiger geworden. Als er een probleem is kunnen we dit nu meestal zelf oplossen en hoeven we niet eerst RvIG in te schakelen. In het verleden was het zo dat als we een werkplek wilden delen, voor gemeentelijk werk en voor RNI-werk, dan konden wij de RNI-printer niet gebruiken. Nu kun je wel je werkplek en de apparatuur delen. Dat maakt het goedkoper en ook qua beheer veel makkelijker.'

Begeleiding door RvIG

'De begeleiding voor de RNI-applicatie hebben we als heel positief ervaren. Hiervoor kwam een medewerker van RvIG (Ronald Klupper, technisch specialist) regelmatig een dag bij ons ‘wonen’. Hij  probeerde dingen uit en koppelde vervolgens terug naar de ontwikkelafdeling; zo zijn we van lieverlee tot een goed werkende applicatie gekomen. Voor Reisdocumenten was er niet zoveel begeleiding nodig. Daar veranderde verder technisch niets aan. Het werkte over Diginetwerk, of het werkte niet. Al bij de 2e poging van de leverancier werkte dit systeem prima. Sindsdien hebben we geen storing meer gehad.'

Alle systemen van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens zijn sinds 21 november 2018 beschikbaar via Diginetwerk. Als (gemeentelijke) organisatie kunt u niet rechtstreeks met Diginetwerk koppelen. U moet kiezen uit een van de overheidsnetwerkpartijen die een koppeling met Diginetwerk voor u mogelijk kunnen maken.

Diginetwerk maakt een koppeling tussen de besloten netwerken van de overheid mogelijk. Via deze gekoppelde netwerken kunnen overheidsorganisaties onderling gegevens uitwisselen. Een voorbeeld hiervan is het opvragen van gegevens uit de GBA-Verstrekkingsvoorziening.

Diginetwerk maakt onderdeel uit van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) van de overheid. Door aansluiting op Diginetwerk wordt een stap gemaakt om te voldoen aan de overheidsstandaarden in lijn met Digitaal 2017 en de toekomstige Wet GDI.

Meer informatie hierover vindt u op de website van Logius.

Testen

Voor de pilot heeft RvIG enkele dagen lang testen laten uitvoeren om te beoordelen of de beveiliging van RNI en het gemeentenetwerk voldoende was. 'Dit ging bijvoorbeeld in de vorm van: ze trekken een stekker uit een PC en pluggen die elders in om te proberen het (wifi)netwerk te ‘hacken’ van de gemeente. Die tests zijn goed verlopen, er kwamen wel wat verbeterpunten uit, die inmiddels zijn uitgevoerd.'

Planning

'Voor Reisdocumenten heeft het in eerste instantie lang geduurd voordat men aan de slag kon. Je loopt bij je ICT-afdeling wel eens tegen problemen aan qua bezetting. Het is wel een aanrader om ruim van tevoren de omschakeling te plannen. Je moet ervoor zorgen dat er tijdig een netwerkbeheerder beschikbaar is zodat die al wat voorbereidend werk kan doen. Dat scheelt natuurlijk heel veel.'

Tip voor RvIG

'Tot nu toe worden de mogelijkheden naar mijn idee nog niet heel ruim onder de aandacht gebracht bij gemeenten. Stimulering hiervan door RvIG zou naar mijn idee nog wel wat beter kunnen. Medewerkers van Burgerzaken doen zelf natuurlijk niet hun eigen ICT en nemen daar dan ook niet zo gauw zelf actie op. Ook worden ICT-kosten vaak op een nogal versleutelde manier doorberekend. Wij hebben hierin natuurlijk als voordeel dat onze ICT-afdeling werkt voor 5 gemeenten als geheel. Wij zagen hierdoor de voordelen van een goede dienstverlening gecombineerd met kostenbesparing. Het lijkt mij goed om gemeenten actief te wijzen op de mogelijkheden om door Diginetwerk hun eigen beheerskosten te verlagen, gekoppeld aan een goede dienstverlening!'