De heer P. Willems is recent slachtoffer geworden van oplichting via Whatsapp. Hij dacht dat hij een berichtje kreeg van zijn zoon, die hem vroeg om even wat geld voor te schieten. Het bleek te gaan om een oplichter. In dit artikel deelt de heer Willems deze nare ervaring, om anderen te waarschuwen voor deze vorm van oplichting.

Nieuwe Whatsapp chat

‘Ik kreeg een appje, zo van ‘Hee pap’, het was een compleet nieuw opgebouwde chat, van een nieuwe contactpersoon. Ik vroeg: zo’n beetje voor de lol: En u bent? Hij zei: ‘3x raden’.

Op hetzelfde moment was ik ook aan het Whatsappen via de computer, met mijn dochter, die in Parijs woont. Ik was met verschillende dingen tegelijk bezig op de computer. Toen kreeg ik dit bericht op mijn telefoon. Omdat het in mijn ogen dus niemand anders kon zijn, appte ik: Pieter, Pieter, Pieter. En hij zegt: ‘3x goed’, hoe gaat het? Er volgden nog een paar appjes van Pieter: zijn telefoon was stuk, kon ik wat geld overmaken voor de reparatie omdat hij dit immers niet kon overmaken met zijn eigen telefoon. Hij zou het meteen terugstorten. Ik wist dat mijn zoon juist op zoek was naar een nieuwe telefoon dus ik vond dit helemaal geen vreemd verhaal. Je zit in een vertrouwensrelatie. Toen kreeg ik dat betaalverzoek en heb ik het geld overgemaakt.

De heer P. Willems is 69 jaar, gepensioneerd en woont in het centrum van Den Haag. Hij is digitaal zeer vaardig en stelt zich altijd op de hoogte van recente ontwikkelingen. Hij werkte voorheen als vestigingsmanager van een groot installatiebedrijf.  

Oplichting

Vlak nadat ik het geld had overgemaakt, kreeg ik een berichtje van mijn zoon, via de bestaande chat: ‘Maar pap, ik heb helemaal geen nieuwe telefoon!’ Toen wist ik meteen: dit is oplichting. Daarna, na enig vloekwerk natuurlijk, heb ik meteen actie ondernomen. De bank gebeld. Maar hoe snel ik ook in actie kwam, storneren was onmogelijk. En ik heb aangifte gedaan bij de politie. Binnen een minuut nadat ik het geld had overgemaakt, was het al weggesluisd, zei de politie later.

Ik vind het een misselijkmakende vorm van identiteitsfraude. Ik heb er best wel even last van gehad. Dat geld, dat is niet leuk maar daar kom je wel overheen. Maar ik vind dat dit soort oplichting op alle mogelijke manieren bestreden zou moeten worden .

Achteraf

Achteraf was er wel iets geks aan de chat: omdat ik begrepen had dat mijn zoon nu een nieuw telefoonnummer had, wilde ik dit meteen aanpassen in mijn contactpersonen. Ik vroeg toen via de app het telefoonnummer nog even te herhalen, maar daar kreeg ik geen duidelijke reactie op, daar was ik een beetje gepikeerd over. Maar goed, toen kreeg ik dat betaalverzoek. Ik heb het geld snel overgemaakt. Omdat er voortdurend werd aangedrongen: ‘Pap, heb je nou betaald?’

Mijn advies aan anderen: hoe vertrouwd het gesprek ook lijkt, ga er niet op in en check telefonisch bij degene om wie het gaat.’